Aktualności

Trio Thumbscrew
22.05.2014, godz. 20:30
Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego
ul. Z. Modzelewskiego 59
Warszawa




Trio Thumbscrew w Warszawie

Adamiak Jazz



22 maja w Studiu Lutosławskiego zagrają: Mary Halvorson, Michael Formanek i Thomas Fujiwara.

Mary Halvorson Thumbscrew
 „To nowatorska muzyka charakteryzująca się dużym kompozytorskim i improwizatorskim zmysłem o silnym, spójnym brzmieniu. To muzyka w postaci ciekłego żelaza: potężna i jednocześnie sama w sobie niezwykle elastyczna. Piorunujący efekt!” – JazzRightNow.com

Trio Thumbscrew powstało przez przypadek. Basista Michael Formanek zastąpił jednego z muzyków w zespole składającym się z gitarzystki Mary Halvorson i perkusisty Thomasa Fujiwara. Muzycy od razu przypadli sobie do gustu i stworzyli trio, które do chwili obecnej tworzy fantastyczną muzykę i świetnie ze sobą współgra. Tworzą kompozycje, w których rytm może wzrastać, opadać lub w zaskakujący sposób zmieniać kierunek w zależności od wewnętrznego, muzycznego wyczucia członków zespołu. Bas i perkusja występują w ścisłej harmonii. Żadne z nich nie dąży do osiągnięcia przewagi, żadne nie pretenduje do miana najgłośniejszego. Sposób, w jaki łączą dźwięki jest bezbłędny: pojedynczy dźwięk struny przeradza się z każdym kolejnym pociągnięciem w krwiste, soczyste brzmienie. To odważna i złożona kultura dźwięków, której trzeba koniecznie posłuchać. Ich debiutancka płyta ukazała się nakładem Cuneiform Records w styczniu 2014 roku.

Mary Halvorson urodziła się w Bostonie. Pod okiem Joe Morrisa i Anthony Braxtona studiowała na Wesleyan Univeristy. W Nowym Yorku trafiła wprost na awangardową scenę muzyczną i kontynuowała naukę w New School of Jazz & Contemporary Music. Uczestniczyła w nagraniu kilkudziesięciu płyt. Prowadzi trio, w którym gra razem z basistą Johnem Hebertem oraz perkusistą Chesem Smithem, kwintet  z Jonathanem Finlayson na trąbce oraz septet z Ingrid Laubrock na saksofonie. Koncertuje w duecie z Jessicą Pavone i w zespołach trębacza Taylora Ho Bynuma. Regularnie koncertuje z Anthony Braxtonem, w składach od trio do kwintetu. Jej grę charakteryzuje z jednej strony, odziedziczona po Joe Morrisisie całkowita swoboda improwizacji i otwartość w traktowaniu instrumentu, z drugiej wyniesiona ze współpracy z Braxtonem dbałość o strukturę utworów. Krytycy nazwali Halvorson „najbardziej nieprzewidywalnym improwizatorem w Nowym Jorku” (Howard Mandel, City Arts), „najodważniej myślącym gitarzystą spośród obecnie pracujących muzyków” (Lars Gotrich, NPR.org) i „jednym z najbardziej przebojowych współczesnych liderów grup” ( Francis Davis, Village Voice).

„Nikt nie gra tak jak ona, nikt nie pisze takiej muzyki jak ona”. „Jedna z najbardziej oryginalnych artystek dzisiejszej jazzowej sceny”. „Prawdziwie oryginalny głos w świecie gitary” – grzmią nagłówki czasopism poświęconych jazzowi i muzyce improwizowanej. Ale nie tylko specjalistyczna prasa dostrzegła w niej intrygującą osobowość. Mary Halvorson – młoda amerykańska artystka bez szturmu, reklamy, bez wsparcia potężnych wydawców i groźnych pokrzykiwań o końcu jazzu zdobyła sobie zainteresowanie krytyki na całym świecie.

Czy jednak na pewno jest gitarzystką jazzową i czy w ogóle tego typu kategoryzacje ją interesują? Nie sądzę. Nie wydaje mi się również, aby w ogóle było w jakiejkolwiek mierze warto było w jej kontekście zastanawiać się nad tego typu kwalifikowaniem jej artystycznych poczynań. W przypadku Mary Halvorson to zwyczajnie nie zadziała. Sama zresztą zapędy takowe ucina krótkim „“I don’t enjoy jazz guitar in general”. Już chyba bliżej jej do muzyki rockowych twórców, tzw. sceny niezależnej. Zresztą jej pierwsze doświadczenia muzyczne były związane z rockiem, bo jak inaczej powiedzieć o latach spędzonych z zespołach Xiu Xiu i People albo o fascynacji sztuką Jimmy’ego Hendrixa? Jeśli już koniecznie musimy jazz wpleść w jej działania to chyba bardziej jako sposób widzenia całości procesu twórczego, w którym to, co improwizowane i to, co skomponowane układa się w nowy obraz i jest owocem nieustannego poszukiwania, ciągłego eksperymentu, permanentnego zadawania pytań.

Z pewnością jednym z najważniejszych wehikułów na tej drodze jest założone kilka lat temu trio z Johnem Hebértem – na kontrabasie i Chesem Smithem na perkusji. Kto wie, być może nawet jest to grupa najlepiej definiująca to, co dziś w muzyce Mary Halvorson jest najważniejsze? Jest to z jednej strony baza, na której można zbudować bardziej złożone kompozycyjno-improwizatorskie struktury, z drugiej taki idealnie skonfigurowany organizm pozwalający wyobraźni Mary Halvorson chadzać najbardziej zadziwiającymi i wolnymi od stylistycznych kolein drogami.

Sposób, w jaki Michael Formanek obchodzi się z akustyczną gitarą basową, pozwolił mu na zbudowanie imponującej gamy muzycznych skojarzeń. W ciągu jego trzydziestopięcioletniej kariery grał i nagrywał z takimi muzykami jak: Elvis Costello, Tim Berne, Uri Caine, Freddie Hubbard, Stan Getz, Marta Ehrlich, Chet Baker, Tony Williams, Gerry Mulligan, Fred Hersch, Davem Liebman, Joe Henderson, Dave Burrell, Joe Lovano i wieloma innymi. Jego debiutancki krążek, tym razem w roli lidera i kompozytora, po ponad dziesięcioletniej przerwie ukazał się nakładem ECM. Płyta The Ruband Spare Change w znakomitym towarzystwie Tima Berne na saksofonie, Craiga Taborna na fortepianie oraz Geralda Cleaver’a na perkusji spotkała się z wielkim uznaniem zdobywając aż pięć gwiazdek w Down Beat Magazine oraz miejsce na liście najlepszych płyt 2010 roku. Jego druga płyta dla ECM Small Places ukazała się w roku 2012 i zebrała przychylne recenzje większości krytyków muzycznych, ponownie zdobywając pięć gwiazdek w Down Beat Magazine.

Perkusista Thomas Fujiwara „modeluje rytm zupełnie jak elastyczną substancję – wyraziście i zmiennie. Posiada niezwykły dar rozbijania rytmu jednocześnie budując surową i powściągliwą całość”. Thomas Fujiwara obecnie jest liderem kwintetu Tomas Fujiwara & The Hook Up (Actionspeak and The Air is Different on 482 Music), Tomas Fujiwara Trio z Ralphem Alessi i Brandonem Seabrook’iem, duetu z Taylorem Ho Bynum’em oraz kolektywu Instant Strangers z Timem Berne, Mary Halvorson i Stephanem Crump’em. Jest również członkiem Taylor Ho Bynum Sextet, Matana Roberts’ Coin Coin,Red Baraat, Ideal Bread, Matt Bauder’s Day In Pictures oraz Mike Reed’s Living by Lanterns.

Trio Thumbscrew
22.05.2014, godz. 20:30
Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego
ul. Z. Modzelewskiego 59
Warszawa
 
Bilety w cenie:
80 zł.
 
Zakup biletów:
www.adamiakjazz.pl
www.ticketpro.pl
www.ebilet.pl
www.studianagran.com.pl
www.evenea.pl
www.ekobilet.pl

www.adamiakjazz.pl

 

 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm