Aktualności




UNSOUND FESTIVAL NEW YORK

Polish Culture Institute



W Nowym Jorku od 1 do 10 kwietnia br. odbywać się będzie Unsound Festival New York – dziesięciodniowy festiwal muzyki elektronicznej i eksperymentalnej,  w którym wezmą udział artyści amerykańscy oraz z Europy Zachodniej i Wschodniej.

Koncertom i imprezom klubowym towarzyszyć będzie bogaty program dyskusji panelowych i wykładów. Wydarzenia będą miały miejsce w kilkunastu najciekawszych salach i klubach Nowego Jorku – od inauguracji w prestiżowym Alice Tully Hall w Lincoln Center, przez jeden z najmodniejszych klubów miasta, (Le) Poisson Rouge, po undergroundowy Public Assembly na Brooklynie, w ramach imprez klubowych The Bunker.

Organizatorami festiwalu są: Fundacja Tone, Instytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku i Goethe-Institut New York.

Unsound Festival New York jest amerykańską edycją krakowskiego festiwalu Unsound, który zdobył reputację jednego z najbardziej śmiałych i przełamujących muzyczne schematy wydarzeń kulturalnych w Europie. Po zorganizowaniu edycji w Pradze, Warszawie, Bratysławie, Kijowie i Mińsku, organizatorzy festiwalu skupieni w Fundacji Tone skierowali swe działania na Zachód.

We współpracy z nowojorskim Instytutem Kultury Polskiej zainaugurowali jedenastodniowy festiwal, który odbył się w Nowym Jorku w lutym 2010, od razu zdobywając duży sukces medialny i frekwencyjny. Wydarzenie uznano zjawisko nowatorskie, nawet w skali Nowego Jorku, gdzie każdego dnia prezentowanych jest kilkaset wydarzeń muzycznych.

„Urb Magazine” określił festiwal jako „będący w ciągłym ruchu pomiędzy gatunkami” i „jednym z najjaśniejszych punktów wśród nowojorskich festiwali muzycznych”. Jon Pareles pisał w „The New York Times”, że Unsound dotyka „wyjątkowo nieuchwytnego obszaru: strefy w Europie (wraz z Europą Wschodnią i Skandynawią), gdzie elektronika, multimedialne eksperymenty artystyczne, precyzja muzyki kameralnej, punkowe impulsy i taneczne rytmy występują jednocześnie pośród chmur hałasu...estetyka tego festiwalu jest aluzyjna, nowoczesna i umykająca klasyfikacjom”.

Druga edycja Unsound Festival New York już teraz wzbudza duże zainteresowanie prasy: „The Village Voice” opisał program festiwalu jako „nadzwyczaj onieśmielający”. Tymczasem wpływowy portal poświęcony muzyce elektronicznej, Resident Advisor uznał nowojorską edycję Unsound Festival za „najlepszy festiwal kwietnia na świecie”.

6 kwietnia festiwal zainauguruje projekt „We Don’t Need Other Worlds. We Need Mirrors – Music for Solaris”, przygotowany przez Unsound wraz z siostrzanym festiwalem krakowskim Sacrum Profanum, Krakowskim Biurem Festiwalowym i przy wsparciu Miasta Krakowa oraz Instytutu Adama Mickiewicza. W prestiżowym Alice Tully Hall w Lincoln Center zaprezentowany zostanie ambitny projekt, zamówiony specjalnie dla Unsound w związku z pięćdziesięcioleciem wydania Solaris Stanisława Lema. Kompozycja na 29 instrumentów smyczkowych, dwa instrumenty perkusyjne, fortepian preparowany, gitary i elektronikę napisana przez Bena Frosta (Australia/Islandia) i Daniela Bjarnasona (Islandia) we współpracy z orkiestrą Sinfonietta Cracovia czerpie również z adaptacji powieści w reżyserii Andrieja Tarkowskiego. Występowi towarzyszyć będą projekcje filmowe autorstwa Briana Eno i Nicka Robertsona, w których sceny z filmu Tarkowskiego tworzą wizualną paralelę do muzyki. Projekt uzyskał wsparcie Instytutu Adama Mickiewicza jako jedno z głównych przedsięwzięć Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej, rozpoczynającej się 1 lipca 2011 roku. „Music for Solaris” w formie płytowej ukaże się w tym roku  nakładem Bedroom Community.
Podczas inauguracyjnego koncertu Sinfonietta Cracovia wykona także utwory Krzysztofa Pendereckiego i Steve'a Reicha. Będzie to jednocześnie zapowiedź wrześniowej edycji krakowskiego festiwalu Sacrum Profanum poświęconej amerykańskiemu minimalizmowi, w tym twórczości tego słynnego nowojorczyka .

7 kwietnia w The David Rubenstein Atrium w Lincoln Center, legenda muzyki syntezatorowej Morton Subotnick (USA) odtworzy swój album Silver Apples Of The Moon z towarzyszeniem projekcji video niemieckiego artysty Lillevana. Atom™ (Niemcy/Chile) zaprezentuje swój długo oczekiwany amerykański debiut. Tego samego wieczora Sinfonietta Cracovia wykona utwory niedawno zmarłego Henryka Mikołaja Góreckiego w Judson Chruch.

8 kwietnia w The Bunker odbędzie się impreza Bass Mutations z udziałem Lone (UK), Badawi (USA), Eleven Tigers (Litwa), The Phantom & Zeppy Zep (Polska), Chancha Via Circuito (Argentyna), Dorian Concept (Austria), Spatial (UK), Sepalcure (USA), Appleblim (UK) i innych. Również 8 kwietnia w (Le) Poisson Rouge wystąpią wizjonerzy syntezatora: współpracownik Johna Carpentera, kompozytor muzyki filmowej Alan Howarth (USA) oraz Harald Grosskopf (Niemcy), były członek Ash Ra Tempel, który zagra utwory z wznowionego niedawno albumu Synthesis. Współczesną interpretację tematu ukaże trio Emeralds z Cleveland, którego muzycy zagrają dodatkowy set z Alanem Howarthem. 

W sobotę 9 kwietnia, w ramach klubowej nocy Bunker Unsound edition wystąpią Petar Dundov (Chorwacja), KiNK (Bułgaria), Jurek Przedziecki (Polska), Octave One (USA, na żywo), Glitterbug (Niemcy), Pulshar (Hiszpania), Tin Man (USA), Samuli Kemppi (Finlandia) i inni.

Unsound Festival New York zakończy się 10 kwietnia, występem Blackened Music z udziałem Lustmord (UK, po raz pierwszy na żywo w Nowym Jorku), Void Ov Voices (Węgry) i Roberta Piotrowicza (Polska) w Abrons Arts Center.

Właściwy festiwal poprzedzi cykl wydarzeń specjalnych, odbywający się w dniach od 1 do 5 kwietnia 2011. Unsound Festival New York Labs to warsztaty, dyskusje panelowe i wydarzenia towarzyszące pod wspólnym hasłem „Festiwal jako laboratorium”.

Unsound Festival New York Labs  we współpracy z Issue Project Room, Littlefield, Film Society of Lincoln Center – Walter Reade Theater, BAMcinematek gościć będzie niezależnych artystów: Annę Zaradny (Polska), Güntera Müllera (Niemcy), Taylora Dupree (USA), HATI (Polska), Dawida Szczęsnego (Polska), Paula Wirkusa (Polska / Niemcy), The Skull Defekts (Szwecja)  z Danielem Higgsem (USA) i ((audience)): Cinema for the Ear, pięciokanałowy projekt dźwiękowy poświęcony tematyce horroru, na który składają się prace Demdike Stare (UK), Felixa Kubina (Niemcy), Raime (UK) i innych. Podobnie jak w ubiegłym roku, Goethe-Institut Wyoming Building zaprasza na liczne dyskusje panelowe, również w czasie weekendu festiwalowego

Pełny program Unsound Festival New York:

PIĄTEK 1.04: COLLABORATIONS 1
20:00 // Issue Project Room, Brooklyn
Hati (PL) & Z’EV (UK)
Anna Zaradny (PL) & Aki Onda (JP/US)
Dawid Szczesny (PL) & Merce (US)

SOBOTA 2.04: Tour/Talk
13:00 // Goethe-Institut Wyoming Building
Columbia-Princeton Electronic Music Center
Mark II to zbudowany 1959 roku przez firmę RCA syntezator o kubaturze pokoju, stanowiący nieodłączną część legendarnego już centrum muzyki elektronicznej. Terry Pender, zastępca dyrektora Columbia Computer Music Center opowie o niesprawnym już urządzeniu, o archiwach centrum, pokaże nam również działające do dziś syntezatory Serge i Buchla.

SOBOTA 2.04: Talk
15:30 // Goethe-Institut Wyoming Building
Kabir Carter i Ed Osborn będą rozmawiać o tym co skłania ich do dźwiękowych eksploracji przestrzeni. Usłyszymy opowieści o latających głośnikach, o instalacji dźwiękowej przy Canal Street, łowieniu dźwięków, mierzeniu przestrzeni za pomocą mirofonów, i o jaką rolę w sztuce przyszłości odegra dźwięk.

SOBOTA 2.04: Tour/Talk
17:00 // Goethe-Institut Wyoming Building
Projekcja wydanego przez Brytyjski Instytut Filmowy na DVD obrazu MisiforMation. Nową oprawę dźwiękową etiud emitowanych przez brytyjski urząd komunikacji społecznej (Central Office of Information) w latach 70. i 80. stworzył Mordant Music.

SOBOTA 2.04: COLLABORATIONS 2
20:00 // Issue Project Room, Brooklyn
Günter Müller (DE/CH) & Taylor Dupree (US)
Norbert Möslang (CH) & Lizzi Bougatsos (US)
Jason Kahn (US/CH) &  Richard Kamerman (US)
MKM (CH) – Günter Müller, Jason Kahn i Norbert Möslang

NIEDZIELA, 3.04: Discussion
13:00 // Goethe-Institut Wyoming Building
Ceniony artysta Stephen Vitiello opowie o dźwięku w przestrzeni publicznej, skupiając się na instalacji A Bell For Every Minute, którą stworzył w nowojorskim High Line Park. Usłyszymy dźwiękową kolekcję dzwonów Vitiello; artysta opowie również o innych projektach, które realizował w przestrzeni publicznej, m.in. o The Sound of Red Earth w Sydney.

NIEDZIELA, 3.04: Discussion
14:30 // Goethe-Institut Wyoming Building
Organizatorzy ((Audience)) opowiedzą o historii i ewolucji dźwięku w kinie. Usłyszymy o takich filmach jak „Fantazja” i „Gwiezdne Wojny”, o współczesnych, cyfrowych metodach udźwiękowienia, oraz o genezie projektu ((Audience)): Cinema for the Ear, którego prezentacja odbędzie sie w poniedziałek w Walter Reade Theater.

NIEDZIELA, 3.04: Discussion
16:00 // Goethe-Institut Wyoming Building
Członkowie norweskiego ambientowego duetu Deaf Center będą rozmawiać o swojej twórczości z Christopherem R. Weigartenem (Village Voice, Spin, Revolver).Dowiemy się o przygotowaniach do dwóch występów, które odbędą się w ramach Unsoundu: projekcie związanym ze ścieżką dźwiękową do „Nosferatu” Murnaua skomponowaną przez Svarte Greinera oraz o występie poprzedzającym koncert utworów Góreckiego.

NIEDZIELA 3.04: Gospel of the Skull
20:00 // Littlefield, Brooklyn
The Skull Defekts (SE) ft. Daniel Higgs (US)
Zomes (US)
Paul Wirkus (PL/DE)

PONIEDZIAŁEK 4.04: Nosferatu
19:30 // BAM Rose Cinemas, Brooklyn
Svarte Greiner (NO) & Paul Wirkus (PL/DE) z nową ścieżką dźwiękową do „Nosferatu” F.W. Murnau’s na żywo.

WTOREK 5.04.: Cinema for the Ear
20:00 // Film Society of Lincoln Center Walter Reade Theater
5.1 Surround Sound „cinema in the dark”
Raime (UK), Demdike Stare (UK), Peter Kutin (AT), Felix Kubin & Boris D Hegenbart-Matsui (DE), Clay Gold (RU/CN), Bryan Jacbos (US), Damian Volpe, Matt Rocker i Robert Eggers (US), Pamela Z (US)

ŚRODA 6.04: Unsound Festival Opening Night
20:00 // Alice Tully Hall, Lincoln Center for the Performing Arts
Sinfonietta Cracovia (PL)
w programie muzyka Krzysztofa Pendereckiego (PL) i Steve’a Reicha (US)
„Muzyka do Solaris” Bena Frosta (AU/IS) i Daniela Bjarnasona (IS)
kompozycja filmowa: Brian Eno & Nick Robertson (UK)

CZWARTEK 7.04: Modular Dreams
19:30 // David Rubenstein Atrium at Lincoln Center
Atom™ (DE/CL), Morton Subotnick (US) & Lillevan (DE) prezentują „Silver Apples of the Moon Revisited”

CZWARTEK 7.04: Beyond the Dark
22:00 // Judson Memorial Church
Sinfonietta Cracovia (PL)
w programie muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego
Deaf Center (NO)

PIĄTEK 7.04: FRKWYS LIVE Unsound Edition
18:00 // Le Poisson Rouge
Alan Howarth (US), Harald Grosskopf (DE) & A.R.P., Blondes, Laurel Halo, Pink Skull, Julianna Barwick & James Ferraro przedstawią Synthesist.

PIĄTEK 8.04: Lecture/Demo
18:00 // Greenwich House Music School
W wykładzie „The Transistor, the Tape Recorder, and the Credit Card: The Technological Big Bang”. Morton Subotnick opowie o ewolucji muzyki elektronicznej. O tym jak w latach 60-tych uczestniczył w tworzeniu sterowanego napięciem syntezatora modularnego Buchla, jakie założenia koncepcyjne przyświecały budowie urządzenia i jak działają poszczególne moduły syntezatora.

PIĄTEK 8.04: Bass Mutations
22:00 // The Bunker, Public Assembly
Kode9 (UK)
Appleblim (UK)
Badawi (US) – live
Lone (UK)
Spatial (UK) – live & DJ set
Sepalcure (US) – live
Dorian Concept (AT) – live
Dave Q (US)
Chancha Via Circuito (AR)
Kontext (RU)
Eleven Tigers (LT) – live
The Panthom & Zeppy Zep (PL)

SOBOTA 9.04.: Discussions
13:00 // Goethe-Institut Wyoming Building
Obdarzeni podobną wrażliwością, pracujący dla tej samej austriackiej wytwórni (Editions Mego) muzycy Marcus Schmickler i CoH opowiedzą o swoim podejściu do muzyki eksperymentalnej i ekstremalnych brzmień. W rozmowie z TK’iem zradzą jak przebiega proces twórczy, jakie jest podłoże konceptualne ich twórczości, i jakie znaczenie dla twórczości ma kraj pochodzenia – w tym przypadku Niemcy i Rosja.

SOBOTA 9.04.: Discussions
14:30 // Goethe-Institut Wyoming Building
Przed swoim nowojorskim debiutem, pionier gatunku dark-ambient – Lustmord odsłoni przed nami kulisy swojego życia i pracy. W rozmowie z Andym Battaglią (Wall Street Journal, Resident Advisor) opowie o swoich niezwykle wpływowych eksperymentach z lat 80-tych i o pracy reżysera dźwięku w Los Angeles.

SOBOTA 9.04.: Discussions
16:00 // Goethe-Institut Wyoming Building
Rozmowa o klasyce kosmicznego brzmienia – albumie Grosskopfa „Synthesist” z 1980 roku mówić będą Harald Grosskopf, Matt TK z wytwórni RVNG Intl. oraz TK and TK.

SOBOTA 9.04: Oceans of Noise
17:00 // Littlefield, Brooklyn
COH (RU)
Carlos Giffoni (US)
Robert Piotrowicz (PL) w/ C. Spencer Yeh (US)
Marcus Schmickler (DE)
Instant Coffee (US) – Lisle Ellis /M.C. Scmidt /Jason Willett)

SOBOTA 9.04: The Bunker Unsound Edition
22:00 // The Bunker, Public Assembly
Octave One (US) – live
Atom™ & Pink Elln (DE) – live
Tin Man (US/AT)
KiNK (BG) – live
Petar Dundov (HR)
Pulshar (ES) – live
Samuli Kemppi (FI) – live
Glitterbug (DE) – live
Jurek Przezdziecki (PL) – live
Christina Chatfield (US) – live
Kamil Jankowiak (PL/US)

NIEDZIELA 10.04: Talk/Screening
13:30 // Goethe-Institut Wyoming Building
Kompozytor i reżyser dźwięku Alan Howarth opowie o swojej pracy nad takimi dziełami jak „Duch”, „Poszukiwacze Zaginionej Arki”, „Star Trek” czy „Coś”. Dowiemy się jak tworzyła się historia efektów dźwiękowych i jak stawały się one integralną częścią kina.

NIEDZIELA 10.04: Talk/Screening
15:30 // Goethe-Institut Wyoming Building
Projekcja: „Deconstructing Dad: The Music, Machines, and Mystery of Raymond Scott”

NIEDZIELA 10.04: Immersion
20:00 // Abrons Arts Center
Lustmord (UK)
Void Ov Voices (HU)
Robert Piotrowicz (PL)

NIEDZIELA 10.04: Closing Party
22:00 // Hotel Chantelle — 8PM; FREE
Erika Sherman (US)
Bethany Benzur (US)

Dodatkowe informacje na www.unsound.pl, www.PolishCulture-NYC.org  i www.Goethe.de/newyork

 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm