Aktualności




WARSAW SUMMER JAZZ DAYS – POLISH SHOWCASE, DZIEŃ I

JF



W ramach tegorocznej edycji Warsaw Summer Jazz Days odbędzie się w Muzeum Powstania Warszawskiego Polish Showcase – dwudniowa prezentacja młodej sceny polskiego jazzu pod hasłem „Don’t Panic! Yass, We’re From Poland”. Na pierwszej odsłonie w sobotę 18 czerwca zaprezentują się Mikrokolektyw, Contemporary Noise Sextet, Sing Sing Penelope i Levity, zaś w niedzielę 19 czerwca grać będą  Maciej Obara & Dominik Wania Quartet, Wojtek Mazolewski Quintet, Marcin Wasilewski Trio i Aga Zaryan z polsko-amerykańskim zespołem.

Na zaproszenie Instytutu Adama Mickiewicza przyjedzie na ten pokaz grupa zagranicznych

POLISH SHOWCASE – DZIEŃ I

DON’T PANIC!  Yass We’re From Poland  2011
18/06 @ 19:00 Muzeum Powstania Warszawskiego

Mikrokolektyw / Contemporary Noise Sextet / Sing Sing Penelope / Levity


MIKROKOLEKTYW
Kuba Suchar - perkusja, Artur Majewski - trąbka

Mikrokolektyw to duet świetnych, wrocławskich muzyków: Kuba Suchar – perkusista, założyciel nieodżałowanego Robotobiboka, związany z zespołami Slug Duo, Forest Underground oraz Mikrokolektyw. Artur Majewski – trębacz, kiedyś podstawa Robotobiboka, związany z Foton Quartet (płyta dla NotTwo na jesień 2010), trio Keep Your Heart Right, oraz Mikrokolektyw.

Duet Mikrokolektyw eksploruje regiony zniekształconych melodii a la Don Cherry niczym kartografowie z jakiejś odległej przyszłości. Ich styl jest zarysem nieodkrytych elektronicznych hieroglifów, prawie zapomnianego języka, ukształtowanego przez syntezator moog, bębny i trąbkę. Tym językiem kreślą mapę rozległych brzmieniowych terytoriów. Perkusista Kuba Suchar i trębacz Artur Majewski współpracowali z wieloma chicagowskimi gigantami jazzu, między innymi, jako członkowie projektów Roba Mazurka Exploding Star Orchestra czy Sao Paolo Underground. 
Ich napędzany elektroniką jazz wyróżnia się dzięki swemu miejskiemu brzmieniu, gdzie wolność tworzenia łączy się z niezwykłym rodzajem ekspresji. (Raymond Salvatore Harmon, producent)

Kuba Suchar i Artur Majewski stworzyli Mikrokolektyw w 2004 r. we Wrocławiu. Od początku istnienia eksperymentują z brzmieniem, którego trzon zawsze stanowi trąbka i perkusja. Do podstawowego instrumentarium dodają inne elementy, jak różnego rodzaju perkusjonalia, syntezator (moog) czy sampler, by delikatnie urozmaicić treść muzyczną, która w swojej formie bywa ascetyczna i surowa – z jednej strony, a z drugiej – ekspresyjna i lekka.

Zespół od samego początku chętnie podejmował współpracę z innymi twórcami, m.in. z Robem Mazurkiem i Maurizio Takara (Sao Paulo Underground), Marcinem Dymiterem (Emiter). Mikrokolektyw koncertował też jako część ansamblu Exploding Star Orchestra.

Zespół ma na swoim koncie koncerty w Europie, USA, oprócz tego wystąpili na wielu ważnych festiwalach, m.in. Saalfelden Jazz Festival, World Music Festival w  Chicago, The Tel Aviv White Night Festival, Dour festival, Leipziger Jazztage, Art Rock Festival w Saint-Brieuc, Warsaw Summer Jazz Days, Warsaw JVC Jazz Festival, Gdynia Summer Jazz Days.

 W 2010 roku ukazał się album „Revisit nakładem Delmark Records, legendarnego amerykańskiego wydawnictwa jazzowego, istniejącego przeszło 57 lat. Jest to pierwsza współpraca Delmark z twórcami z Europy! „Revisit” ma w sobie coś z rytuału szamańskiego. Trąbka kusi, zaczepia, zaprasza by wejść dalej, a wtedy przejmuje nas perkusja... czasem hipnotyczna, czasem nieobliczalna i co jakiś czas wybudzająca z transu. Poszczególne utwory bywają niepokojące, by po chwili wprowadzić słuchacza w błogi stan spokoju. Suchar i Majewski to szamani, którzy decydują, co wydarzy się z uczestnikiem obrzędu. Czy następuje katharsis? To już kwestia indywidualna. Z dużym prawdopodobieństwem pojawi się uzależnienie.

http://www.myspace.com/mikrokolektyw
 
CONTEMPORARY NOISE SEXTET 
Kuba Kapsa - fortepian, Wojtek Jachna - trąbka, Tomek Glazik - saksofon tenorowy i barytonowy, Kamil Pater - gitara, Patryk Węcławek - kontrabas, gitara basowa; Bartek Kapsa - perkusja

„Ghostwriter’s Joke” – najnowszy album przynosi kompozycje, które stanowią dźwiękowe opowieści, historie czy też komentarze do życia konkretnych osób, czasem znanych, istniejących w masowej świadomości, a czasem nie znanych nikomu.Są to utwory napisane na zamówienie tych osób, większość z nich pragnęła zachować anonimowość. Niektóre z nich zniknęły w niewyjaśnionych okolicznościach i słuch o nich zaginął. Do dzisiaj nie wiadomo co się z nimi dzieje, nikt ich już więcej nie widział…ale została muzyka.

Contemporary Noise Sextet – formacja założona przez braci Kapsa, wcześniej współtworzących Something Like Elvis. Zespół wcześniej znany też jako Contemporary Noise Quintet. W składzie znaleźli się także Tomek Glazik – na saksofonach (Kult, ex-4Syfon, Sing Sing Penelope), Wojtek Jachna na trąbce (Sing Sing Penelope, Mordy), Kamil Pater (Dziki Jazz) oraz basista Patryk Węcławek (Sing Sing Penelope, Maestro Trytony). Muzykę zespołu można określić jako energetyczny jazz, z elementami muzyki filmowej, jednak różnorodność dźwięków nie pozwala jednoznacznie zaszufladkować wypracowanego przez muzyków stylu.

Jesienią 2006 ukazała się debiutancka płyta zespołu „Pig Inside The Gentleman”, która zebrała bardzo pozytywne recenzje i została jedną z płyt roku w plebiscycie Programu Trzeciego Polskiego Radia. Kolejne płyty to „Theatre Play Music” - zapis ilustracyjnej muzyki do przedstawienia teatralnego, „Unaffected Thought Flow” – pierwszy album nagrany jako sekstet oraz najnowsza płyta pod tytułem „Ghostwriter’s Joke”. Płyty CNS są wydawane także w Japonii przez Zankyo Rec. oraz w  Niemczech przez Denovali Rec. i nie inaczej będzie z najnowszą płytą, która wkrótce pojawi się także w wersji winylowej.

http://www.cnq.electriceye.plhttp://www.myspace.com/cnquintet

SING SING PENELOPE
Rafał Gorzycki - perkusja, Daniel Mackiewicz - rhodes piano, instr. perkusujne,
Wojciech Jachna - trąbka, Aleksander Kamiński - saksofon sopranowy, Tomasz Glazik - saksofon tenorowy i barytonowy, Patryk Węcławek  - bas

Płyta SSP „Electrogride” nagrana z udziałem norweskiej gwiazdy muzyki elektronicznej Pala Nyhusa (Nils Petter Molvaer, Bugge Wesseltoft) została nagrana w ramach projektu „Elektrozgrzyt – spotkania muzyków improwizujących” w kwietniu 2010r i swoją premierę miała w lipcu tego roku.

SSP uważane jest za jeden z najważniejszych polskich zespołów jazzowych młodego pokolenia. Zaliczany jest to grona artystów, które przyczyniło się do zmiany pokoleniowej na scenie jazzowej w Polsce.

SSP założone zostało w 2001 roku przez muzyków związanych z bydgoskim klubem Mózg. Do tej pory nagrało pięć albumów, biorąc udział w najważniejszych wydarzeniach muzycznych w Europie: Jazz Jamboree, Warsaw Summer Jazz Days, Gdynia Summer Jazz Days, Big Jazz Ear - Budapeszt, Construction in Process - Poland 2000, Rok Polski w Austrii, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Tydzień Jazzu – Berlin 1999, Polski weekend w Patras (Grecja) i wiele innych. Artyści koncertowali w całej Europie od Portugalii po Ukrainę, od Szkocji, Norwegii po Grecję, a także w Indiach i Japonii.

Niedawno miał swoją premierę na You Tube film dokumentalny „Elektrozgrzyt – SSP & DJ Strangefrui”t , który opowiada o kulisach projektu i nagrania albumu „Electrogride”, w kontekście katastrofy smoleńskiej.

Pierwotnie projekt miał obejmować koncerty w Polsce i Norwegii. Niestety, po smoleńskiej tragedii, trasa polska została odwołana a muzycy zamknęli się w studiu i nagrali materiał na album „Electrogride”. Jako, że płyta została wydana w ramach projektu finansowanego przez Norwegię, EEA, NFM i  koordynowanego przez Ministerstwo Kultury – album jest bezpłatny i nieosiągalny w standardowej dystrybucji.

Posłuchaj muzyki z albumu: http://www.myspace.com/singsingpenelope , http://www.singsingpenelope.com/main.html .

www.singsingpenelope.com

LEVITY
Jacek Kita - fortepian, Piotr Domagalski - bas, Jerzy Rogiewicz - perkusja

Jacek Kita – pianista, kompozytor, aranżer. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, specjalność kompozycja (klasa Krzysztofa Pendereckiego). Laureat wielu konkursów i festiwali (m.in. Festiwal Pianistów Jazzowych, Jazz nad Odrą, Jazz Juniors, FAMA). Współtwórca tria Levity z którym w 2009 roku wydał debiutancką płytę (wyd. LadoABC). Kierownik muzyczny i aranżer wielu koncertów m.in. „Odloty” i „Reinkarnacje” wg. Ciechowskiego, prezentowanych m.in. na Festiwalu Gwiazd, Studenckim Festiwalu Piosenki a także transmitowanych przez telewizję. Autor muzyki do spektakli muzycznych i teatralnych („Nigdy nie otwierać okna” do tekstów Rafała Wojaczka, „Najzwyklejszy Cud”). Kierownik muzyczny i autor aranżacji do musicalu „Bagdad Café” (Teatr Polonia, reż. Krystyna Janda) oraz spektaklu „Zabawki Pana Boga” (Teatr Roma).

Piotr Domagalski – kontrabasista i gitarzysta basowy, absolwent  S.M. II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie oraz Akademii Muzycznej w Katowicach.   Współtwórca zespołu Levity, także muzyk sesyjny.  Współpracował z artystami o bardzo różnej proweniencji, m.in. z Januszem Muniakiem, Leipzig Bach Festival Orchestra, Basią Stępniak-Wilk, Stanem Borysem, zespołem „Trzy dni później”, Piotrem  Polkiem...

Jerzy Rogiewicz – perkusista i kompozytor. Urodzony w 1983 roku w Bydgoszczy, gdzie uczęszczał do podstawowej i średniej Szkoły Muzycznej im. Artura Rubinsteina. Ukończył studia w klasie kompozycji prof. Zbigniewa Bujarskiego na Akademii Muzycznej w Krakowie. Studiował także u Krzysztofa Pendereckiego (kompozycja i instrumentacja) oraz Magdaleny Długosz (muzyka elektroniczna). W czasie studiów występował jako perkusista jazzowy z takimi muzykami jak Janusz Muniak, Maciej Adamczak czy Paweł Kaczmarczyk. Razem z Piotrem Domagalskim oraz Jackiem Kitą stworzył w 2005 zespół Levity. Jest także członkiem zespołów Pink Freud, Trifonidis Orchestra, JazzBand BigBand Marcina Maseckiego. Obecnie mieszka w Warszawie gdzie komponuje i gra z takimi artystami jak Joanna Duda, Gabriela Kulka, Maciej Bielawski, Wojtek Mazolewski i Patryk Zakrocki.

http://www.myspace.com/levitytrio

www.adamiakjazz.pl

 

 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm