Aktualności

Świętojańskie Blusowanie
22.06.2013, godz.19:00
Teatr Leśny
Gdańsk-Wrzeszcz




Świętojańskie Blusowanie w Gdańsku

Sylwia Stępniewska



W sobotę 22 czerwca w Teatrze Leśnym wystąpią m.in. Magda Piskorczyk, Mietek Blues Band, Roman Puchowski, Keith Dunn.

Gwiazdą festiwalu będzie wirtuoz harmonijki ustnej Keith Dunn (USA), który pojawi się w projekcie Roman Puchowski PLUS feat. Keith Dunn.

Magda Piskorczyk  -  Afro Groove
Magda Piskorczyk - wokal, aranżacje, kompozycje, gitara akustyczna i basowa
Aleksandra Siemieniuk - gitara dobro, akustyczna i elektryczna; Bartosz Kazek - perkusja i instrumenty perkusyjne

Benefis:  Mietek Blues Band
Romuald  „Mały” Sławiński – śpiew, Robert  Tyszka  - śpiew, Sebastian Czerkas –śpiew,  Piotr Góra – perkusja, Tomasz Przyborowicz – gitara basowa, Artur Jurek  -  instrumenty klawiszowe, Mieczysław Wróbel – gitara, Robert Jakubiec- trąbka, Adam Wiśniewski - puzon , Darek Herbasz – saksofon, Hubert Świątek – piano, Piotr Lemanczyk – bas, Marek  Romanowski – puzon, Andrzej  Syldatk – perkusja, Zbyszek Dendrych – konga, Jan  Hejnowicz – piano, Joanna  Kniter – śpiew, Zbigniew Kraszewski – perkusja, Zdzisław Karasowski - gitara basowa, Adam Wendt – saksofon, Marek Jurski – piano, Kuba  Staruszkiewicz – perkusja, Janusz  Kadyszewski – gitara, Piotr Nadolski – trąbka, Krzysztof  Zakrzewski - saksofon 
 
Romek Puchowski  PLUS feat. KEITH DUNN
Romek Puchowski - śpiew, DOBRO, gitary akustyczna
Grzegorz Grzyb - perkusja
gość specjalny Keith Dunn (USA) - harmonijka ustna, śpiew

Magda Piskorczyk zaprasza do muzycznej podróży poprzez świat bliskich jej tradycji, kultur i dźwięków. Prezentuje Afro Groove czyli wielobarwne, dynamiczne i bardzo osobiste połączenie muzyki o korzeniach afro-amerykańskich (soul, blues, jazz, funk) z rytmami i melodiami etnicznymi, zwłaszcza zachodnio-afrykańskimi. „Afro Groove” to także tytuł nominowanego do nagrody Fryderyk 2012 albumu, który Magda nagrała na żywo z Billy Gibsonem, amerykańskim wokalistą i wirtuozem harmonijki, nazywanym w Memphis Księciem Beale Street, laureatem Blues Award.
Magda śpiewa (głównie po angielsku, ale także w językach takich jak tamaszek czy bambara) i gra na gitarze akustycznej oraz basowej. Doskonale znana jest z tego, że łatwo nawiązuje kontakt z publicznością i wciąga ją regularnie do zabawy oraz wspólnego tworzenia muzyki.

Magda Piskorczyk śpiewała na wielu międzynarodowych festiwalach europejskich, a także w USA i na Tajwanie. Wydała oficjalnie 6 płyt, usłyszeć na nich można m.in. Michała Urbaniaka i Slidin’ Slima ze Szwecji. Ostatnie wydawnictwo to podsumowanie autorskich warsztatów muzycznych „Magda Piskorczyk Masterclass” prowadzonych przez nią w warszawskim Ośrodku Kultury Ochoty. Już po raz szósty została wybrana Wokalistką Roku przez czytelników magazynu "Twój Blues". W grudniu obchodziła 10-lecie solowej działalności.
 
Mietek Blues Band zespół powstał w 1976 w Gdańsku przy klubie studenckim „Medyk" z inicjatywy gitarzysty Mieczysława Wróbla oraz wokalisty i harmonijkarza Zbigniewa Łaskiego. Dość szybko pierwotna nazwa grupy Blues Band – za namową Marcina Jacobsona  zmieniona  została na „Mietek Blues Band". W 1977 roku zespół  przeniósł się do klubu Politechniki Gdańskiej „Artema", gdzie występował regularnie przez kilka lat, aż do wprowadzenia stanu wojennego. Ówczesny skład zespołu to: Zbigniew "Oliver" Łaski, Mietek Wróbel (gitara), Krzysztof Gostomski (perkusja), Zdzisław Karasowski (bas). Po powołaniu basisty do wojska zastąpił go Zbigniew Sentowski – wokalista i basista. W 1979 do zespołu dołączył gitarzysta Antoni  Degutis. W tym składzie zespól wystąpił w 1981 roku na pierwszym pop session w Operze Leśnej w Sopocie, stając się prekursorem gatunku zwanego Soul Bluesem. Młodzi muzycy zafascynowani bluesem próbowali wiernie naśladować swoich mistrzów: BB Kinga, Muddy Watersa, Buddy Guya, Juniora Wellsa, a także białych wykonawców jak Fleetwood Mac, Johny  Mayall czy Cream. Pierwsze nagrania z tego okresu ukazały się na CD w roku 2007 "Radio  Session" wydanej przez Metal Mind Production. Pod koniec lat 80-tych w MBB pojawił się grający na instrumentach klawiszowych Piotr Iwanaszko, Adam Wendt (saksofon), Adam Wiśniewski (puzon) i Grzegorz Karłowicz (trąbka).

Przez cały okres działalności Mietek Blues Band występował na wszystkich ważniejszych  festiwalach – rozpoczynając od pierwszego - Folk Blues Meeting w Poznaniu, przez festiwal w Jarocinie i Rawę Blues Fest aż po Jimmyway Blues Fest, Warta  Rock  Reggae, Summer  Jazz  Days  w Gdyni, Złotą  Tarkę  i  Jazz  Jantar  w  Gdańsku. Jednocześnie koncertował w klubach na terenie całego kraju. W  sierpniu 1996 MBB - jako jedyny polski zespół - zagrał na Europejskim Festiwalu  Sztuki w Budapeszcie, gdzie gwiazdami byli tacy wykonawcy jak Joe Cocker, Jethro Tull, Jeff Healey czy Blood Sweat and Tears. Ważnym wydarzeniem w historii zespołu był również występ jako support przed koncertem króla bluesa BB Kinga na Festiwalu Summmer Jazz Days w Sopocie w 2000 roku.

W ciągu ponad trzydziestu lat istnienia MBB był (i jest nadal) dla wielu muzyków prawdziwą  szkołą bluesa. Tutaj zaczynali swoją przygodę z muzyką bluesową Adam Wendt, Antoni Degutis, Cezary Paciorek, Zbyszek Kraszewski, Tomek Łosowski, Tomek Sowiński, Kuba Staruszkiewicz, Piotr Lemańczyk,  Jowita Tabaszewska  i wielu innych. Zespół  występuje  też  w  znanym  show  z  muzyką  z  filmu  The Blues  Brothers  w  składzie  poszerzonym  o  instrumenty  dęte. 

Romek Puchowski Plus feat. Keith Dunn, fragment recenzji z koncertu na festiwalu „Jesień z Bluesem” w Białymstoku, listopad 2012 :… „Romek Puchowski jest jak dla mnie facetem z innej, lepszej, planety (z pewnością chciałbym tam zamieszkać). Widziałem go na żywo wielokrotnie i przyzwyczaiłem się, że zawsze trzeba być czujnym bo to niespokojny artystycznie duch, bardzo kreatywny, żywiołowy i ciągle coś na scenie kombinuje i nie wiadomo czym zaskoczy. Bo, że zaskoczy to pewne jak amen w pacierzu. (…) Mieliśmy okazję uczestniczyć w swoistym performance pod dyrekcją R. Puchowskiego. Jego gitara dobro nagłaśniana jest w sposób wyjątkowy bo dźwięk jest zbierany zarówno z przetwornika jak i mikrofonu przymocowanego do instrumentu. W „Voodoo Child” do tego właśnie mikrofonu zaśpiewał kawałek tekstu, zapętlił go w tej swojej maszynce potem znowu dograł wokal i znowu zapętlił a potem zostawił na scenie tę całą grającą psychodeliczną machinerię a sam ruszył w dzikie tany. (…). Swój zasadniczy set zakończył rozbrajająco niewinną kompozycją Little Waltera „Just your fool” (jak dobrze rozpoznałem). To właśnie cały Romek, namiesza na scenie, narobi cudnego artystycznego fermentu a potem słodziutko zakończy jakby chciał powiedzieć „dziękuję państwu za uwagę i przepraszam za zamieszanie”. Romek ze sceny zapowiedział na marzec przyszłego roku wydanie swojej płyty pod tytułem „Free”. Nie mogę się doczekać. Mityczny inżynier Mamoń twierdził, że lubimy te piosenki, które znamy – mylił się okrutnie bo nie znał Romka Puchowskiego.”…
Robert „Karambol” Trusiak
www.blues.com.pl

Świętojańskie Blusowanie
22 czerwca 2013, godz.19:00
Teatr Leśny
ul. Jaśkowa Dolina 45
Gdańsk-Wrzeszcz
wstęp: 5 zł

www.winda.gda.pl 
www.windowisko.pl 
www.teatrlesny.pl

 




  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm