Wschód
Kultury – Inne Brzmienia
27-30 czerwca 2024
Lublin
Błonia pod Zamkiem
Wstęp wolny
Święto muzyki alternatywnej w Lublinie – m.in. Lubomyr Melnyk i RuinsZu oraz muzycy wytwórni On-U Sound.
Tegoroczna edycja festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia odbędzie się w Lublinie, na Błoniach pod Zamkiem w dn. 27-30 czerwca 2024. Jest to prawdziwe święto muzyki alternatywnej, gdzie zawsze można liczyć na różnorodność stylistyczną i gatunkową, wysoką jakość artystyczną, oryginalność, ale też na międzypokoleniowy, interdyscyplinarny program. Każdego roku, poza muzyką, publiczność może obcować z wartościową literaturą, ciekawym kinem, propozycjami z obszaru sztuk wizualnych i fotografii czy brać udział w programie warsztatowym dla całych rodzin.
Wschód Kultury to projekt realizowany przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego przez trzy miasta wschodniej Polski . W jego ramach wystąpi ponad 100 artystów w Rzeszowie, Lublinie i Białymstoku. Ideą przedsięwzięcia jest wspólne odkrywanie tego, co niepowtarzalne w każdej z kultur, wymiana doświadczeń oraz artystycznych doznań. Jest to największe tego typu wydarzenie w Polsce, które łączy działania trzech miast w spójny projekt.
Wirtuoz fortepianu Lubomyr Melnyk oraz połączone siły włoskich i japońskich legend awangardowego jazzu, czyli projekt RuinsZu, otwierają program edycji festiwalu w Lublinie.
Ukraiński pianista Lubomyr Melnyk to jeden z najbardziej ekscytujących współczesnych wirtuozów fortepianu, wizjoner płynnie łączący światy klasyki i awangardy. Uznawany za jednego z najwybitniejszych muzyków i kompozytorów naszych czasów, który stworzył w zasadzie nowy, autorski sposób grania i wykorzystywania instrumentu, polegający z jednej strony na technicznej biegłości i wysokich umiejętnościach, z drugiej zaś na śmiałej, nowatorskiej wizji jeśli chodzi o komponowanie i proces kreacji. Mówi się, że jego technika pianistyczna wymaga elementów sztuk walki – Tai Chi i Kung Fu, a z biegiem lat, jego „oddanie perfekcji” przeniosło fortepian w zupełnie nowe wymiary, sprawiając, że Melnyk nazywany jest „prorokiem” tego instrumentu. Wszechstronność i styl tego artysty powodują, iż na żywo wypada on wspaniale, zarówno w najlepszych filharmoniach świata, jak i na plenerowych festiwalach z ambitną muzyką.
RuinsZu to kooperacja włoskich mistrzów noise jazzu, czyli kultowego Zu z japońską ikoną perkusji – Tatsuyą Yoshidą, współzałożycielem słynnej formacji Ruins. Projekt ten stanowi wypadkową zainteresowań wszystkich tworzących go artystów. Mamy tu zatem wspomniany jazz w kilku wariantach, ale też wycieczki w stronę brzmień mocniejszych, jak metal, noise czy stoner. Do tego dochodzi swobodna improwizacja oraz testowanie możliwości brzmieniowych i przekraczanie granic w dziedzinie wykorzystania instrumentów.
W tym roku na festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia zagości legendarna wytwórnia płytowa, słynąca z najlepszej selekcji muzyki dub, czyli On-U Sound. Skupia ona w swoim katalogu przede wszystkim muzykę dub, reggae, roots, electro, ale też afrobeat, jazz czy hip hop. Przez wydawnictwo Adriana Sherwooda przewinęły się największe postaci tej sceny, a wśród nich Lee Scratch Perry, Mad Professor, African Head Charge, Creation Rebel, Prince Far I czy Little Axe.
Adrian Sherwood tona światowej scenie dub Adrian w zasadzie człowiek-instytucja. Założyciel prezentowanego przez nas w tym roku labelu On-U Sound, producent, muzyk, dj, wydawca. Pochodzący z Londynu artysta przez ostatnich 45 lat wyznaczał trendy stylistyczne i brzmieniowe. Z jednej strony prowadził ciągłe artystyczne poszukiwania, z drugiej zaś był kimś w rodzaju strażnika historii tej muzyki. Jego słynne miksy wykraczają daleko poza specyfikę wytwórni, pracował bowiem z takimi tuzami jak choćby Depeche Mode, Sinead O’Connor, Primal Scream, Nine Inch Nails czy znanymi dobrze naszej widowni grupami Einstürzende Neubauten i Ministry.
African Head Charge to psychodeliczno-dubowa supergrupa będąca jedną z wizytówek labelu On-U Sound. Początek zespołu sięga wczesnych lat 80., a za narodzinami projektu stoi znakomity perkusista Bonjo Iyabinghi Noah. African Head Charge zawsze słynęło z dodawania brzmień punkowych czy też alternatywnych i łączenia ich we frapującą całość z muzyką rodem z Afryki oraz Karaibów. Wibrujący i wielokulturowy Londyn lat 80. był idealnym miejscem dla tej wybuchowej mieszanki. Dziś zespół cieszy się zasłużonym mianem kultowej grupy i to nie tylko w gronie fanów dubu.
Autorką tegorocznej koncepcji wizualnej festiwalu jest Gosia Kulik. To graficzka i malarka tworząca ilustracje, powieści graficzne, komiksy oraz autorskie picturebooki. Jest artystką niezwykle wszechstronną, która porusza się po pograniczach tego, co wizualne i tego, co narracyjne. Ilustruje dla magazynów, współpracuje z wydawnictwami, jest autorką lub współautorką licznych publikacji, wśród których warto wymienić m.in. „Głośne zniknięcie/Niezłe ziółko” (2016), „Chore historie” (2017), „Jak ugryźć teatr współczesny?” (2019), „Poczwarki” (2020), „Najbrzydsza dziewczynka na świecie” (2020). Laureatka wielu nagród i wyróżnień, m.in. dwukrotnie wyróżniona na festiwalu Bologna Children’s Book Fair (2020, 2021), stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2021).
Wstęp na festiwal jest bezpłatny!
Organizatorzy festiwalu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa
Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Miasto Lublin, Warsztaty Kultury w
Lublinie.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Krzysztof Żuk Prezydent Miasta Lublin.
Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na: www.innebrzmienia.eu oraz http://www.wschodkultury.eu/