W czasie odbywającego się w Helsinkach Jazz Finland Festival, w dn. 18-21 września, miało miejsce spotkanie międzynarodowego towarzystwa Europe Jazz Network – po raz pierwszy pod nazwą European Jazz Conference i po raz pierwszy było otwarte dla osób spoza organizacji.
Działająca od 1987 roku Europe Jazz Network gromadzi dzisiaj ponad 80 członków z 30 krajów (w tym z Polski): producentów, dyrektorów artystycznych, organizatorów, przedstawicieli mediów. Ta prestiżowa platforma stała się bezsprzecznie punktem odniesienia dla sektora muzyki jazzowej i improwizowanej w Europie oraz bardzo ważnym medium na całym świecie. Na konferencję są bowiem zapraszani reprezentanci odległych kultur, choćby z Azji, gdzie fascynacja jazzem i współpracą na międzynarodowym poziomie jest od dawna faktem mającym istotny wpływ na kształt i kondycję muzyki europejskiej.
Podczas czterech dni w stolicy Finlandii tematy okołojazzowe były podejmowane w każdej postaci. W nowoczesnym gmachu Akademii Muzycznej im. Jana Sibeliusa zaproszeni przez EJN goście poprowadzili szereg spotkań ze studentami w formie seminariów. Interesującym wątkiem z edukacyjnego punktu widzenia była prowadzona przez profesora Francesco Martinellego z Włoch dyskusja, którą poprzedzały pytania: czy w szkołach muzycznych uczymy tak naprawdę słuchać muzyki? Czy łatwy dostęp do wszystkiego jest wartością w dzisiejszym świecie jazzu?
Po długich godzinach ze słowem w roli głównej był też czas na zapoznanie się ze sceną lokalną. Ponad 20 koncertów w czterech różnych lokalizacjach ukazało fiński jazz jako dość hermetyczną scenę, z której wybija się kilku dobrze już znanych w świecie artystów. Do tych pierwszych zaliczyłabym trębacza Verneriego Pohjolę, który wystąpił ze znakomitym Ilmiliekki Quartet, a także znanego w Polsce z występów z Tomaszem Stańką – Olaviego Louhivuori, który na perkusji zagrał w wyżej wymienionym kwartecie, SUN Trio oraz Elifantree. Do tych drugich gitarzystę Raoula Björkenheima (eCsTaSy) oraz Iiro Rantalę, którzy występem z Larsem Danielssonem i Peterem Erskine’em w klubie jazzowym Koko otworzyli festiwal. Na uwagę zasługują również AR Quartet, ekstatyczne trio Mopo z grającą na saksofonie barytonowym Lindą Fredriksson, Mikko Innanen & Innkvisitio, Timo Lassy Band i grający wyśmienity jazz w swojej tanecznej formie sekstet Dalindèo.
W ramach festiwalu odbył się przegląd młodej sceny skandynawskiej Nordic Jazz Comets i choć różnorodność stylistyczna oraz mnogość inspiracji były imponujące, występom debiutantów jako całości wystawiam ocenę dostateczną – z plusem dla duńsko-szwedzkiego zespołu, Music För Hemlösa (muzyka dla bezdomnych).
Podczas European Jazz Conference miało miejsce spotkanie przedstawicieli grupy Europe Jazz Media, w której skład wchodzą redaktorzy europejskich pism jazzowych. Ważną informacją dla nas jest również wybór Piotra Turkiewicza (dyrektora artystycznego festiwalu Jazztopad) na wiceprezydenta zarządu EJN. Funkcję prezydenta sprawuje obecnie Ros Rigby z Wielkiej Brytanii.
Zobacz również
Pójście na koncert Petera Brötzmanna przypomina decyzję o tym, czy chcemy skoczyć na bungee,… Więcej >>>
Spotkanie tych znakomitych muzyków na jednej scenie dawało szansę zarówno na ciekawą fuzję ich… Więcej >>>
W warszawskim klubie Harenda odbył się 31 marca koncert charytatywny, z którego dochód w… Więcej >>>
Koncert w warszawskim teatrze Roma (28 marca, mniej więcej w połowie całej trasy koncertowej)… Więcej >>>