Wydawało się, że biografia
Zbigniewa Seiferta pióra Anety Norek ukazała się niemal wczoraj i dopiero co
była recenzowana przez niżej podpisanego na łamach JAZZ FORUM. Ale minęło już
siedem lat, w czasie których pozycja z rozchwytywanej zmieniła się w
poszukiwaną. Bardzo dobrze, że powróciła teraz na rynek.
Mało który artysta jazzowy w Polsce może poszczycić się tak kompleksową biografią, zręcznie balansującą między potrzebną (choć nieco suchą) faktografią, a porywającymi smaczkami, z których główną rolę pełni prywatna korespondencja Seiferta, przytaczana w dużej ilości i pomagająca nie tylko w poznaniu artystycznych ścieżek artysty, ale też bliższemu spojrzeniu na człowieka, jego osobowość i priorytety.
Autorka dokładnie opisała każdy z okresów w życiu Zbigniewa Seiferta. Książka przynosi m.in. pierwsze solidne opracowanie monograficzne czasów Kwintetu Tomasza Stańki (z wieloma ciekawymi wypowiedziami Janusza Stefańskiego), ale też obszerną opowieść na temat zachodniej kariery Seiferta – w Polsce znanej raczej szczątkowo, a jeśli już – to głównie poprzez pryzmat wydanych wówczas płyt. Tymczasem Seifert był przez kilka lat niezwykle aktywnym muzykiem, współpracującym z szeroką gamą muzyków, zarówno w studiu nagraniowym, jak i na scenie.
Drugie wydanie książki, poza kilkoma drobnymi zmianami kosmetycznymi w tekście i wymianie kilku fotografii, prezentuje się w formule bardzo zbliżonej do pierwotnej edycji. Ten sam układ stron, z szerokimi marginesami, pozwolił wyeksponować multum pamiątek, dokumentów, partytur, okładek płyt, czy zdjęć. I podobnie jak w pierwszym wydaniu do książki dołączono płytę CD. Różni się jednak zawartością –w pierwszym wydaniu można było znaleźć wywiad z Polskiego Radia Kraków, przeprowadzony przez Antoniego Krupę w 1978 r. oraz „Koncert jazzowy na skrzypce, orkiestrę symfoniczną i grupę rytmiczną” z 1974 r. Tym razem dostajemy kameralny, ale porywający koncert duetu Zbigniew Seifert - Richie Beirach. Program tego niepublikowanego wcześniej nagrania z 1976 roku ukazuje się na płycie po raz pierwszy!
Po stronie minusów pozostawię to, o co postulowałem przy okazji pierwszej edycji – szersze opisy płyt, kalendarium na końcu książki oraz... uzupełnienie treści o wydarzenia z ostatnich lat. Warto byłoby wspomnieć szerzej o konkursie skrzypcowym im. Seiferta czy nowych archiwaliach płytowych, jakie pojawiły się na rynku od 2009 roku.
To jednak drobiazgi, bo jako całość biografia Seiferta jest bardzo dobrą i ciekawą pozycją, niezwykle ważną dla fanów polskiego jazzu (bo i postać wybitna). Co ważne, w sierpniu ukaże się jej anglojęzyczna wersja, która – miejmy nadzieję – przybliży sylwetkę jednego z najwybitniejszych polskich jazzmanów fanom na całym świecie.
Zobacz również
Książkę Dionizego Piątkowskiego o ikonie polskiego jazzu recenzuje Tomasz Gregorczyk. Więcej >>>
Biografia Michała Urbaniaka – rozmowa-rzeka z Jackiem Góreckim. Recenzuje Łukasz Maciejewski Więcej >>>
Transkrypcje solówek Zbigniewa Seiferta spisane przez Macieja Afanasjewa. Recenzuje Krzysztof Lenczowski. Więcej >>>
Niezwykła książka amerykańskiego trębacza Gary’ego Guthmana. Recenzja Piotra Iwickiego. Więcej >>>