Książki

„Kontrabas jazzowy” – prof. Jacek Niedziela-Meira
Wydawnictwo Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego
we Wrocławiu, 2013

JACEK NIEDZIELA-MEIRA: Kontrabas jazzowy

Piotr Rodowicz


Ukazała się książka, która może dokonać przełomu w polskiej edukacji jazzowej. Niewątpliwie cechuje ją wysoki stopień fachowości i uporządkowania metodycznego i stanie się wzorcem dla innych polskich podręczników do nauki jazzu, których wciąż na naszym rynku brak.

Autorem jej jest jeden z najwybitniejszych polskich kontrabasistów, który niemal od początku swojej ponad 30-letniej kariery muzycznej zajmuje się edukacją jazzową.  Obecnie pracuje jako profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej we Wrocławiu, co dla polskiego muzyka jazzowego jest pionierskim osiągnięciem. Nie będę ukrywał, że znam autora osobiście, zarówno od strony muzycznej, jak i pedagogicznej. Zawsze fascynowała mnie jego muzyka, precyzja i mistrzowska technika jego gry na kontrabasie. Nie bez przyczyny wielokrotnie uznawany był za najlepszego kontrabasistę w Polsce. 

Jest on również autorem innego wybitnego dzieła „Historia jazzu – sto wykładów”, która już stała się podręcznikiem nauczania historii w wielu szkołach i uczelniach muzycznych w Polsce. Jestem przekonany, że tak samo stanie się z tym podręcznikiem, tym bardziej, że może on być przydatny nie tylko dla kontrabasistów, ale również dla innych instrumentalistów, którzy potrafią czytać w kluczu basowym. Warto, aby studiowali ją także gitarzyści basowi innych gatunków muzyki. Jest ich w końcu znacznie więcej. Nauka gry na gitarze basowej jest u nas zaniedbywana, a metodyka jest przecież bardzo zbliżona do nauki na kontrabasie. Uważam, że „Kontrabas jazzowy” to pozycja godna polecenia także dla nowo powstających wydziałów jazzowych w uczelniach wyższych i szkołach muzycznych II st. Niech będzie zachętą dla innych wybitnych i doświadczonych jazzmanów uczących młodych ludzi do pisania tak fachowych podręczników.

Książka jest podręcznikiem kompletnym w tym sensie, że każdy z 18 rozdziałów obejmuje kolejno ważny element rozwoju muzyka. Pierwszy rozdział poświęcony jest poznaniu topografii instrumentu, czyli, jak mówi sam autor: „naszego placu gry”. Następnie omawiany jest rozwój aparatu gry, którego precyzyjne ustawienie w przypadku tak fizycznie angażującego instrumentu jak kontrabas jest niezwykle ważne. Jak wiemy, perfekcyjna technika gry na instrumencie jest dzisiaj kluczem do sukcesu.

Dalej znajdziemy ciekawe ćwiczenia harmoniczne, etiudy oparte na progresjach harmonicznych standardów, ćwiczenia skalowe i rytmiczne. Ćwiczenia są napisane bardzo frapująco tzn. melodycznie, logicznie i zachęcają do ćwiczenia we wszystkich tonacjach. Są tam również autorskie etiudy melodyczne, a także przykłady transkrypcji solówek wybitnych basistów, takich jak Paul Chambers, Ray Brown czy Scott La Faro.

Ten podręcznik mam zaledwie od trzech dni, przegrałem kilkanaście ćwiczeń, a już widzę jego ogromny potencjał. Korzystanie z niego może trwać wiele miesięcy, a nawet lat i wciąż będzie się odkrywało coś nowego. Ma, więc on ogromną wartość merytoryczną dla edukacji muzycznej.

Od niemal 30 lat prof. Jacek Niedziela-Meira jest cenionym pedagogiem, który wykształcił wielu wspaniałych kontrabasistów jazzowych. Mówi się: „poznacie go po owocach jego”. Wystarczy wspomnieć chociażby dawnego jego ucznia Sławka Kurkiewicza oraz młodego Michała Kapczuka. Obaj są wybitnymi kontrabasistami, co, jak sami przyznają, w dużej mierze zawdzięczają swemu nauczycielowi.


Piotr Rodowicz

 


Zobacz również

Komeda On Records

Książkę Dionizego Piątkowskiego o ikonie polskiego jazzu recenzuje Tomasz Gregorczyk. Więcej >>>

Michaś

Biografia Michała Urbaniaka – rozmowa-rzeka z Jackiem Góreckim. Recenzuje Łukasz Maciejewski Więcej >>>

Quo Vadis

Transkrypcje solówek Zbigniewa Seiferta spisane przez Macieja Afanasjewa. Recenzuje Krzysztof Lenczowski. Więcej >>>

Grając na własną nutę

Niezwykła książka amerykańskiego trębacza Gary’ego Guthmana. Recenzja Piotra Iwickiego. Więcej >>>

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm   
Dokument bez tytułu