Koncerty
Grzech Piotrowski, Marcin Wasilewski, Arild Andersen, Frode Barth
i Jon Christensen
fot. Jan Rolke

Nor-Pol Bridge

Paweł Brodowski


Nor-Pol Bridge. Grieg & Chopin – A Music Bridge Between Norway and Poland” – to pełna nazwa specjalnego projektu, który Grzegorz Piotrowski zaprezentował na koncertach w Polsce i Norwegii. Konstelacja gwiazd, jaką udało mu się zebrać, budzi prawdziwy podziw. Po stronie norweskiej: wirtuoz kontrabasu Arild Andersen, poeta perkusji Jon Christensen i gitarzysta Frode Barth; po stronie polskiej na fortepianie Marcin Wasilewski, na saksofonie Grzech Piotrowski.

Andersen i Christensen to legendy jazzu norweskiego, filary ECM, wytwórni, która stała się niemal synonimem nordyckiego tonu. Ale przecież i Marcin Wasilewski jest asem stajni Manfreda Eichera, zaś Grzech Piotrowski,
nazywany czasem „polskim Garbarkiem”, pewnie po cichu marzy, by doszlusować do kompanii, której przyświeca hasło „the most beautiful sound next to silence”. Frode Barth, muzyk średniego pokolenia, należy do kręgu stylistyki Terje Rypdala, ale forsuje własne rozwiązania w zakresie gitary wspomaganej elektroniką i nowoczesnymi przetwornikami dźwięku.

„Chcemy zderzyć muzyczne kultury, style, temperamenty. Sprawdzić stereotypy o nordyckim chłodzie i naszym słowiańskim cieple” – wyznał Grzech w jednym z wywiadów. Przerzucając pomost pomiędzy Norwegią i Polską muzycy odnaleźli wspólny język i porozumienie grając własne, oryginalne kompozycje, ale także włączyli do repertuaru utwory Griega i Chopina. Za te pierwsze odpowiedzialny był Andersen, który już przed laty na własnych płytach nagrywał fascynujące interpretacje utworów „norweskiego Chopina”, m.in. jego słynną pieśń Han Ole. Zaś Grzech opracował specjalną aranżację Fryderykowskiego Preludium e-moll.

Norwesko-polski dream team wystartował na koncertach w Wałbrzychu i Dorotowie, przez trzy dni stacjonował w Warszawie (Skwer, radiowa Trójka, warsztaty na Bednarskiej), wystąpił w Poznaniu, a następnie rozpoczął tournée po Norwegii, zwieńczone nagraniem płytowym w Oslo.

Z okazji trasy wydana została 50-stronicowa broszura z dogłębnym esejem Jana Borkowskiego, który przypomniał historię polsko-skandynawskich relacji jazzowych, poczynając od drugiej połowy lat 50. do dziś – w języku polskim, norweskim i angielskim.

Paweł Brodowski


Artykuł opublikowany w JAZZ FORUM 3/2011


Zobacz również

Peter Brötzmann w Pardon, To Tu

Pójście na koncert Petera Brötzmanna przypomina decyzję o tym, czy chcemy skoczyć na bungee,… Więcej >>>

Adam Bałdych Sextet w 12on14

Spotkanie tych znakomitych muzyków na jednej scenie dawało szansę zarówno na ciekawą fuzję ich… Więcej >>>

Jazzmani dla bezdomnych

W warszawskim klubie Harenda odbył się 31 marca koncert charytatywny, z którego dochód w… Więcej >>>

Anna Maria Jopek & Gonzalo Rubalcaba

Koncert w warszawskim teatrze Roma (28 marca, mniej więcej w połowie całej trasy koncertowej)… Więcej >>>

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm   
Dokument bez tytułu