Festiwale
Wojtek Niedziela z uczniami
fot. Mikołaj Lipowski

Warsztaty Jazzowe w Puławach

Mikołaj L. Lipowski


W dni. od 7 do 17 lipca br. w Puławach odbyły się kolejne 41. Międzynarodowe Warsztaty Jazzowe, jak zwykle w gościnnym Puławskim Ośrodku Kultury „Dom Chemika”.

Starannie dobierana od lat międzynarodowa kadra dydaktyczna przez prof. Janusza Szprota (od wielu lat nauczyciel akademicki w amerykańskim Bilkent University w Ankarze) – kierownika dydaktycznego warsztatów, przez dziesięć dni praktycznie tylko z małymi przerwami na kilkugodzinny sen, była do dyspozycji prawie 200 uczestników tego spotkania.

Oprócz zajęć dydaktycznych, które odbywały się codziennie po śniadaniu od godziny 10 do godziny 21 z małymi przerwami na obiad i kolację, od 21.00 do godziny 3.00 nad ranem, a często i dłużej, uczestnicy warsztatów wspólnie z kadrą i muzykami z trzech profesjonalnych sekcji rytmicznych (akompaniujących solistom i wokalistom) wspólnie muzykowali na jam sessions.

Dla przeszło połowy uczestników był to już kolejny przyjazd do Puław na warsztaty, co jest jednoznacznym dowodem merytorycznej atrakcyjności tego wakacyjnego spotkania adresowanego przede wszystkim do młodzieży muzycznej, która pragnie grać muzykę jazzową i doskonalić swoje umiejętności.

Janusz Szprot posiadający instynkt dydaktyczny, asertywnie dobiera kadrę pedagogiczną. Prowadząc od wielu lat puławskie warsztaty, systematycznie w praktyczny sposób, weryfikuje kompetencje pedagogiczne zapraszanych wykładowców. W rezultacie patrząc z perspektywy historycznej, co roku oprócz już ustabilizowanej i sprawdzonej grupy wykładowców pojawiają się nowi. W tym roku przykładowo pojawili się po raz pierwszy na warsztatach saksofonista altowy Benjamin Drazen z Nowego Jorku – znakomity młody muzyk z talentem pedagogicznym i trębacz Piotr Schmidt. Wiele wskazuje na to, że jeżeli nie wystąpią jakieś nieprzewidziane okoliczności, to Benjamin Drazen dołączy na dłużej do kadry Szprota, obok tak zasłużonych i sprawdzonych dla warsztatów osób jak: Dante Luciani (USA, tb), Sibel Köse (Turcja, voc) i ze strony polskiej – Jacek Niedziela-Meira (b), Wojciech Niedziela (p), Piotr Baron (ts), Kuba Stankiewicz (p), Zbigniew Lewandowski (dr), Janusz Szrom (voc), Inga Lewandowska (voc), Artur Lesicki (g).

Podkreślenia wymaga fakt, że większość ustabilizowanej kadry wykładowców posiada stopnie i tytuły naukowe, lub jest w trakcie zdobywania stopnia doktora. Dlatego, aby znaleźć się w kadrze nie wystarczy być uznanym muzykiem, ale trzeba mieć jeszcze to coś, co nazywamy talentem pedagogicznym, co nie zawsze idzie w parze z tym pierwszym. W rezultacie takiej polityki personalnej puławskie warsztaty prezentują bardzo wysoki poziom merytoryczny.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na atmosferę warsztatów. Wykładowcy są otwarci i praktycznie nie ma żadnych barier we wzajemnych relacjach między nimi a uczestnikami. Te relacje międzyludzkie są ciepłe i przyjazne. Wykładowcy dzielą się swoimi artystycznymi doświadczeniami i wiedzą, a uczestnicy rzeczywiście chcą się czegoś nauczyć i traktują to bardzo poważnie z należytym szacunkiem wobec swoich mistrzów.

Kilka zdań należy napisać również o muzykach z zespołów akompaniujących solistom i wokalistom. Znakomici artyści należący w większości do czołówki polskiego jazzu: Wojciech Majewski (p), Wojciech Pulcyn (b), Kazimierz Jonkisz (dr); Bogdan Hołownia (p), Mariusz Bogdanowicz (b), Sebastian Frankiewicz (dr), Michał Wierba (p), Jakub Dworak (b), Piotr Budniak (dr) bardzo poważnie i rzetelnie traktują młodych potencjalnych artystów śpiewających i grających jazz. Nawet wtedy, gdy taki młody człowiek niezbyt wiele umie, akompaniują tak, jakby towarzyszyli wielkim i uznanym gwiazdom. Szczególnie było to widoczne na otwartych dla puławskiej publiczności koncertach. Wszystko to razem zaowocowało rzadko ostatnio spotykanym klimatem grania jazzu swobodnie i radośnie, bez wydziwiania i wydumanych sztuczności, o czym mogły świadczyć reakcje publiczności na wszystkich otwartych koncertach – spontaniczne i bezpretensjonalne, przypominające najlepsze lata dla polskiego jazzu.

Międzynarodowe Warsztaty Jazzowe w Puławach wpisały się w historię tego miasta, jako ważne wydarzenie kulturalne dla jego mieszkańców, co podkreśliła podczas otwarcia koncertu finałowego Ewa Wójcik – wiceburmistrz Puław. Przyciągają jazzową młodzież z różnych stron Polski, a także przykładowo w tym roku z Turcji. Pojawiają się na warsztatach także muzycy w starszym wieku, którzy znacznie później rozpoczęli swoją życiową przygodę z jazzem. Puławskie jam sessions przyciągnęły w tym roku kilku studentów z Akademii Muzycznej w Katowicach i studiującego aktualnie w USA gitarzystę Rafała Sarneckiego, którzy specjalnie przyjechali na własny koszt aby uczestniczyć w niepowtarzalnej atmosferze wspólnego muzykowania.

Istotnym walorem puławskich warsztatów są warunki lokalowe Puławskiego Ośrodka Kultury „Dom Chemika”, w którego salach stoi kilkanaście fortepianów i pianin oraz aparatura nagłaśniająca. Ośrodek w swojej bibliotece posiada pokaźny zbiór nut oraz nagrań z muzyką jazzową dostępny przez kilkanaście godzin dziennie. Praktycznie ilekroć zaglądało się do biblioteki, zawsze można było tam spotkać kilkunastu uczestników warsztatów uzupełniających swój repertuar. Na szczególne wyróżnienie zasługuje zespół pracowników POK kierowany przez Renatę Siedlaczek i Alicję Bielawską. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że przez 10 dni olbrzymi obiekt jest praktycznie prawie non-stop otwarty dla uczestników warsztatów, którym trzeba zapewnić bezpieczeństwo i odpowiednie warunki do nauki i pracy. Wyzwanie dla personelu ośrodka nie jest łatwe, jednak potrafi on doskonale się z niego wywiązać.

Na koniec kilka danych charakteryzujących warsztaty – program dydaktyczny obejmuje: teorię improwizacji, historię jazzu, zajęcia w klasie instrumentalnej i wokalnej oraz zajęcia zespołowe. Kadra pedagogiczna: Fortepian: Wojciech Niedziela, Kuba Stankiewicz, Kontrabas, gitara basowa: Jacek Niedziela, Gitara: Artur Lesicki, Trąbka: Piotr Szmidt, Saksofon, flet: Pior Baron, Benjamin Drazen, Perkusja: Zbigniew Lewandowski, Big band, zespoły: Dante Luciani, Vocal: Sibel Kose, Janusz Szrom, Inga Lewandowska, Historia jazzu: Jacek Niedziela, Teoria improwizacji: Janusz Szprot, Zajęcia nieobowiązkowe – „Nauka emisji techniką Speech Level Singing (SLS)”: Marek Stawiński.

Ewenementem na skalę krajową są zajęcia w ramach Big Bandu Puławy pod dyrekcją Dante Lucianiego. W wyniku kilkudniowej pracy 25-osobowy zespół prezentuje na zakończenie Warsztatów półgodzinny program, na który składają się oryginalne, profesjonalne aranżacje amerykańskich kompozytorów. Tegoroczne Warsztaty zakończyły się sukcesem, czego wyrazem był niezwykle wyskoki poziom pięciogodzinnego Koncertu Finałowego, prowadzonego przez Krzysztofa Sadowskiego (kierownika organizacyjnego warsztatów) i Anitę Urbańczuk.

Mikołaj Ł. Lipowski

PROGRAM KONCERTU FINAŁOWEGO

1. BIG BAND PUŁAWY pod dyrekcją Dante Lucianiego (25 muzyków)

2. LEVANDEK’S AFRO-CUBAN RHYTHM COMBINATION WORKSHOP (opiekun: Zbigniew Lewandowski, a także drumset na estradzie)
Marcin Nowakowski - drumset
David Motyl - percussion
Antoni Wojnar - snare drum
Paweł Męzinski - body drum
Bogdan Tchórzewski - djembe /chicken shaker
Sebastian Skrzypek - triangel/perc
Dawid Opaliński - percussion
Przemysław Stachura - percussion
Maksymilian Olszewski - tom toms/ perc

3. AMRIT (opiekun: Piotr Szmidt)
Dave Grusin „Modadji”
Janek Majewski - trumpet
Mateusz Świrski - bass guitar
Wojciech Mikołajczyk - piano
Łukasz Jankowski - flute
Krzysztof Baranowski - guitar
Marcin Nowakowski - drums

4. COMBOCYJA (opiekun: Wojciech Niedziela)
Richard Galliano „Viaggio”
Michał Gajda - accordion
Marcin Zimmer - bass
Brian Massaka - guitar
Filip Kokoszewski - drums

5. Patrycja Ciska „Frim Fram Sauce”
6. Martyna Kowzan „Song for my Father”
7. Aleksandra Błachno „St. Vitus Dance”
8. Aleksandra Sobiech „Misty”
akompaniują: Michał Wierba – piano, Kuba Dworak – bass, Piotr Budniak - drums

9. BARDZO DUŻO LUDZI GRA TAKE THE A TRAIN (opiekun: Benjamin Drazen)
Duke Ellington „Take the A Train”
Jennifer Forani - flute
Sylwester Pudelski - trumpet
Mateusz Lebiedziński - alto sax
Jan Wysocki - alto sax
Jakub Kaleta - tenor sax
Wojciech Dolężyczek - guitar
Anita Sobiechowska - bass
Sebastian Skrzypek - drums
Michał Sobierajski - piano, arranger

10. SCRATCH
Herbie Hancock „Maiden Voyage”
Sylwester Pudelski - trumpet
Mateusz Lebiedziński - tenor sax
Jakub Paradowski - piano
Łukasz Zięba - bass
Antoni Wojnar - drums

11. COMBONOSY (opiekun: Wojciech Niedziela)
Mateusz Sobiechowski - piano
Brian Massaka - guitar
Marcin Zimmer - bass
Filip Kokoszewski - drums

12. Magdalena Mędrala „Body and Soul”
13. Katarzyna Sylla „Take Five”
14. Monika Malczak „Nature Boy”
15. Sara Bulili „Just the Two of Us”
16. Malwina Nowak „Taking a Chance on Love”
akompaniują: Kuba Stankiewicz - piano, Mariusz Bogdanowicz - bass, Sebastian Frankiewicz - drums

17. BEST PERSPECTIVE (opiekun: Piotr Baron )
Sonny Rollins „Pent out House”
Radosław Wiaderek – alto sax
Marcin Sulowski – tenor sax
Wojciech Rzepkowski – trumpet
Filip Miguła - piano
Gniewko Tomczyk – drums
Jurek Wcisło – bass

18. PESTKI BIAŁE – PESTKI CZARNE SEPTET (opiekun: Kuba Stankiewicz )
Joe Henderson „Recorda Me”
Marcin Dąbrowski - tenor sax
Paweł Miętus - trumpet
Jerzy Kleszcz - guitar
Anita Sobiechowska - bass
Robert Wróblewski - piano
Maksymilian Olszewski - drums
Deniż Ożgelin - vocal

19. CHŁOPAKI Z FACEBOOKA (opiekun: Jacek Niedziela-Meira)
Michel Camilo „This Way Out”
Kamil Gumiela - tenor sax
Jan Rejnowicz - piano
Mateusz Świrski - bass
Mateusz Wiczyński - drums

20. Karolina Tomaszewska „The Man I Love”
21. Grażyna Sobocińska „Devil May Care”
22. Bartłomiej Kawałek „Angel Eyes”
23. Joanna Buczek „Night in Tunisia”
Akompaniują: Wojciech Majewski - piano, Wojciech Pulcyn – bass, Kazimierz Jonkisz - drums

24. Zespół BATOREGO
K. Komeda „Kattorna”
Dariusz Batory Szczepański - tenor sax
Kuba Wiącek - alto sax
Sebastian Zawadzki - piano
Kuba Grodecki - drums
Grzegorz Bieżanek - bass

25. ZESPÓŁ JANA REJNOWICZA
Sylwester Pudelski - trumpet
Kamil Gumiela - tenor sax
Jan Rejnowicz - piano
Grzegorz Bieżanek - bass
Max Olszewski – drums

26. AT BLUE
Lee Fields „Superficial”
Elif Cakmut - voc
Patrycja Ciska - voc
Jennifer Forani - voc
Sylwester Pudelski - trumpet
Ludwik Mierzejewski - alto sax
Mateusz Lebiedziński - alto sax
Jakub Kaleta - tenor sax
Wojtek Doleżyczek - guitar
Jurek Wcisło - bass
Michał Sobierajski - piano
Gniewomir Tomczyk - drums

27. Występy członków Kadry Warsztatów:
1) Benjamin Drazen i Kuba Stankiewicz
2) Jacek Niedziela-Meira - bass solo
3) Wojciech Niedziela - piano solo
4) Sibel Köse – voc, Kuba Stankiewicz, Mariusz Bogdanowicz, Kazimierz Jonkisz
5) Janusz Szprot – „Young At Heart”

28. FINAŁ: wszyscy wykonawcy, uczestnicy i kadra „Come Dance with Me”

 


Zobacz również

Jazz Forum Showcase

Pierwsza edycja Jazz Forum Showcase powered by Szczecin Jazz odbyła się w dn. 1-3… Więcej >>>

Jazz & Literatura 2017

Trzecia edycja śląskiego festiwalu odbyła się w dn. 6 - 15 października. Więcej >>>

Ad Libitum 2016

11. edycja Festiwalu Muzyki Improwizowanej odbyła się w Warszawie w dn. 19… Więcej >>>

Jazzbląg 2016

Trzy dni, od 22 do 24 września, trwał zeszłoroczny festiwal w Elblągu.  Więcej >>>

  MKIDN stoart       stoart       stoart     psj      ejm   
Dokument bez tytułu